Skoleelever lærer madlavning i professionelle køkkener

introduktion til madlavning i professionelle køkkener for skoleelever

Forestil dig en skoleklasse, der træder ind i et professionelt restaurantkøkken og får lov til at lave mad på samme udstyr som professionelle kokke. Dette er virkeligheden for elever fra 6. og 7. klasse, der deltager i det innovative koncept “Arla Food Movers x Madklubben”. Her får børnene tre timers madundervisning i ægte restaurantmiljøer – gratis og med professionelle kokke som vejledere.

Initiativet, der er et samarbejde mellem Arla og restaurantkæden Madklubben, har allerede nået 16 skoleklasser på tværs af Danmark og sigter mod at udvide til 100 arrangementer næste år. Men hvorfor er det vigtigt at invitere børn ind i professionelle køkkener? Og hvordan kan tre timer ændre børns holdning til mad?

formålet med madlavningskonceptet for børn

Madlavning er en grundlæggende livskompetence, der påvirker både sundhed og livskvalitet. Arla Fonden bag initiativet mener, at tidlig erfaring med madlavning skaber interesse og lyst til at spise sundt og bæredygtigt senere i livet. Som Ann-Camilla Kjæmpe, ansvarlig for marketing i Arla, udtrykker det: “Det er ikke de tre timer, der rykker alt, men det pirrer en lyst hos børnene.”

Madklubben stiller faciliteter og kokke til rådighed, mens Arla finansierer ingredienserne. På denne måde får børnene en hands-on oplevelse med madlavning under professionelle forhold, som de sjældent oplever til daglig. Det skal ikke blot lære dem at lave mad, men også skabe madglæde og styrke deres madkundskaber.

hvordan foregår en madlavningsdag i madklubben?

En typisk dag begynder, når eleverne ankommer til Madklubbens køkken, der er udstyret med avanceret køkkenudstyr. Eleverne deles i hold og arbejder sammen om at tilberede en simpel, men gennemarbejdet menu, der passer til deres niveau.

For eksempel kan et hold arbejde med at lave madpandekager med fyld, hvor de lærer at bruge en termomixer til at blende dejen, mens et andet hold bager pandebrød. Det praktiske i køkkenet kombineres med viden om ingredienser og madlavningsteknikker. Selv opvasken bliver en oplevelse, da restauranternes opvaskemaskiner adskiller sig meget fra dem, børnene kender hjemmefra.

Efter madlavningen samles alle til en fælles spisning, hvor eleverne stolt præsenterer deres kreationer. Denne del styrker deres selvtillid og glæde ved at dele madoplevelsen med andre.

konkrete resultater og elevoplevelser

6.Y fra Lindegårdsskolen i Lyngby er et godt eksempel på, hvordan oplevelsen kan påvirke børn positivt. Emily Theia Lindorff Hauder, elev i klassen, siger: “Det kunne være ret fedt at være kok og få lov til at lave så meget mad, som jeg vil.” Hendes begejstring for de professionelle maskiner og processen viser, at initiativet lykkes i at vække madglæde.

Køkkenchef Mads Vissing Tiedemann, der deltog som underviser, mindes selv, hvordan et praktikforløb i 8. klasse ændrede hans livsbane. Han håber at kunne inspirere flere børn til madlavning og måske en karriere i køkkenet. Selvom ikke alle retter bliver perfekte – som den lidt for salte grønkål – er fokus på læring og oplevelse vigtigst.

udvidelse og fremtidige perspektiver

Med fem Madklubben-lokationer i København, Esbjerg, Odense, Aarhus og Lyngby har konceptet allerede en god geografisk spredning. Målet er at nå 100 skoleklasser næste år, hvilket vil gøre madlavning i professionelle køkkener tilgængeligt for flere børn i hele landet.

Initiativet sender samtidig et signal til restaurationsbranchen om at engagere sig i lignende projekter, der kan styrke madkundskaber og madglæde blandt unge. Det er en del af en større bevægelse mod sundere og mere bevidste madvaner i Danmark.

sådan kan du støtte madglæde og sundhed i hverdagen

Udover at lade børn prøve kræfter med madlavning i professionelle køkkener, kan man som forælder eller underviser fremme madglæde ved at inddrage børn i madlavning hjemmefra. Det kan være små opgaver i køkkenet eller at eksperimentere med nye opskrifter.

Hvis du vil læse mere om, hvordan du kan skabe et sundt og inspirerende miljø derhjemme, kan du besøge vores artikel om velvære og motion, som også understøtter en sund livsstil.

Det er også værd at undersøge, hvordan man kan forbedre hjemmets omgivelser med sunde valg, for eksempel med et helbredsvenligt tag, der sikrer et godt indeklima.

konklusion: madlavning som nøglen til sundhed og glæde

At bringe skoleelever ind i professionelle køkkener som Madklubben er mere end et sjovt projekt – det er en investering i børns madkundskaber, sundhed og fremtidige madvalg. Selvom tre timer ikke ændrer alt, kan den oplevelse skabe en livslang interesse for mad og sundhed.

Initiativet viser, hvordan samarbejde mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner kan skabe nye læringsmuligheder, der både inspirerer og uddanner. Det er et eksempel på, hvordan vi som samfund kan styrke børn og unge til at træffe bedre valg for deres helbred og trivsel.